Kharkov, Ukrayna Gezi Notları

Kharkov, Ukrayna Gezi Notları

Ulaşım

Atlas Global’in yeni hatlarından biri olduğu için uçak biletlerimizi Skyscanner üzerinden gidiş-dönüş 300 liraya satın aldık. (Atatürk Havaalanı-Kharkiv) Şehir merkezi havaalanına yaklaşık 10 km uzaklıkta. Uçaktan indiğiniz anda etrafınızı taksiciler sarıyor, 70-80 grivna(yaklaşık 10 TL) tutacak mesafeler için fazla para isteyebiliyorlar. Bu riski ortadan kaldırmak için Kharkov’un bi taksisi olan “Ontaxi” uygulamasını indirip güvenli ve hızlı ulaşım sağlayabilirsiniz. Şehir de bolca elektrikli arabalı Ecotaxi’ler de var. 

   

Toplu taşıma konusunda biraz ilkel kalmışlar. Şehrin her yerine ulaşabilen troleybüsler, tramvaylar ve minibüsler var fakat hiç kimse ingilizce bilmediği ve durak adları kiril alfabesiyle olduğu için Google Maps’in toplu taşıma yol çizimini kullanmadan istediğiniz yere gitmeniz, durağı aklınızda tutmanız veya otobüsün nereye gittiğini anlamanız imkansız. Oldukça da yavaş ve havasızlar. Şehir içinde zaten çok küçük olduğu için toplu taşımaya pek ihtiyaç kalmıyor, taksiler de çok ucuz. Tramvay,Troleybüs biletleri 3 grivna(40 kr), otobüsler 6 grivna(80 kr.) 

Yeme- İçme

 

Ukrayna aklınıza ne kadar ucuz olabileceği geliyorsa o kadar ucuz, gördüğünüz her restauranta girip, masayı donatıp inanılmaz küçük paralarla ordan ayrılıyorsunuz. Oradayken o kadar çok yemek yedik ki konuyla ilgili ayrıca bir yeme içme rehberi hazırlıyorum, bittiğinde linki burada olacak. 

Özet geçecek olursak, Sabah kahvaltılarında egg benedictler, omletler pankekler yiyip 8-9 TL, akşam yemeğinde leziz 500 g etli bir hamburgere 13-14 TL, pubda bir biraya 2-3 TL, kokteyllere 4-5 TL ve sınırsız et yediğiniz bir restauranta 40 TL veriyorsunuz. (Ayrıntıları yeme içme rehberinde)  Bol bol güzel kafe,restaurant seçeneği var. Girdiğiniz her yerde korkmadan hesabı ödeyebileceğiniz rahatlığı da cabası :). 

Konaklama

Bunker Light Hostel’de kaldık ve geceliğine 120 grivna (16 TL) verdik. Fiyat bu kadar komik olunca insanın pek bir beklentisi olmuyor. Hostelde oda anahtarımız yoktu, 8 kişilik odada 4 kişi  bizdik, 1 gece hariç oda hiç dolmadı. Hostelin ortak alanı yoktu ve inanılmaz rutubetliydi. Her sabah pijamalarla önce bi sokağa çıkıp nefes alıp daha sonra hazırlanmak için geri dönüyorduk :).Hostel oldukça merkezi bir yerdeydi. Yani başka seçeneğiniz yoksa havası dışında pek bir problemi yoktu. 

Bunun dışında Airbnb seçenekleri de oldukça uygundu. Özellikle 2 kişi seyehat ediyorsanız evlere mutlaka göz atmanızı öneririm. “Sumska” caddesini merkez alarak civarındaki evlere bakabilirsiniz. 

Gezilecek Yerler

1.Gorky Park

Geniş bir ağaçlıklı yolun sağı ve solu lunaparkla, panayırla dolu vakit geçirmesi inanılmaz keyifli bir park. Çok çok yeşil bir Disneyland gibi düşünebilirsiniz. Pazar günü tüm Kharkov yürüyüş,paten yapıp bisiklet sürüyordu parkın içerisinde. İçeride kaykaydan hoverboarda kadar her türlü ekipmanı kiralayıp gezebiliyorsunuz.(Saatliği 10 TL gibi fiyatlara) Bizdeki gibi çimlerde yayılma kültürü onlarda yok, kimse ayağının ucuyla bile çimlere dokunmuyor öyle söyleyebilirim. 

2.Annunciation Katedrali 

Kharkov’daki en görkemli ve büyük ortadoks katedrali. Cumartesi akşamı içeri girdiğimizde ayine denk geldik, kendi adıma duruma pek aşina olmadığım için ritüeli büyük bir heyecanla izledim. Katedrallere kadınların kısa elbiseler veya başları açık girmelerine genelde izin vermiyorlar. Kot pantolonla girmeme izin vermeyip pareo gibi bir örtüyü belime bağlattılar benim de .Gördüğümüz kadarıyla da girdiğimiz her kilise oldukça kalabalık ve herkes ibadet halindeydi. Avrupadaki diğer kliseler gibi turist dolu olmadıkları gibi, içeri girdiğinizde genelde “bunların burda ne işi var” şeklinde bakışlara maruz kalıyorsunuz.. 

3.Temple of The Myrrh-Bearers

 

 

 

Juliet Blog (@julietblog)

 

 

 

Bütün şehir böyle altın varaklı gösterişli katedral ve kiliselerle dolu, hatta hangisinin hangisi olduğunu karıştırıyorsunuz.. Ortodoks kliselerinin yanında, katolik kliseleri ve sinagoglar da mevcut.

4.Mirror Stream Fountain

Şehrin her yerinde reklamları kullanılan, Kharkov’un simgesi haline gelmiş minicik bir heykelcik kendileri. Gidip görünce kendi kendinize “Bu ne şimdi ?” diyorsunuz.. Arkasında yine şehrin temel öğelerinden altın varaklı bir ortodoks klisesi var. Tam karşısındaysa opera binası var. Gece gündüz önünde gençler şarkı söyleyip, dans edip kaykaylarla kayıyorlar. Her ne kadar beklentileri karşılamasa da yine de görülmesi gereken minik bir ayrıntı. 

5. Sumska Caddesi

Yurtdışının bu tarz caddelerinden bahsederken eskiden İstiklal Caddesi’ni örnek gösterirdim, artık “Eski” İstiklal Caddesi demem daha doğru olur sanırım. Kharkov’un neredeyse yarısını boydan boya kesen en hareketli caddesi Sumska. Kafeler, Publar genelde bu cadde üzerinde, her zaman da kalabalık. Ukrayna’ya göre de bir alışveriş caddesi fakat Türkiyede olan mağazalardan bile hiç biri yok. Moda,giyim konusunda da 2000’lerde kaldıkları için, alışveriş maalesef pek ilgi çekici değil. Ama caddenin iki tarafı da çok ucuz barlar ve cafelerle kaplı…

Şehir İzlenimleri 

 

 

Kharkov mu Kharkiv mi karar verilememesinin sebebi şehrin Rusyayla sınır olması. Rusça versiyonu Kharkov, Ukraynaca versiyonu da Kharkiv. Ukrayna’nın batı şehirlerinin aksine burası baya bir Rusya etkisi altında. Herkes Rusça konuşuyor. Gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki HİÇ KİMSE İngilizce bilmiyor :(. Şehir Ukrayna’nın en büyük ikinci şehri, fakat turistik bir şehir değil. Koca şehirde sadece bir tane hediyelik eşya dükkanı var, düşünün artık. Turistik olmadığı için çoğunluğun İngilizce konuşmaması normal diye düşünebilirsiniz. Ama hostelde bile kimse ingilizce bilmiyordu. Yemek yemeye girdiğimiz yerlerde ingilizce bilen garson sorduğumuzda gelen arkadaşlarla en azından bir şekilde anlaşabildik, tavsiyem karışık cümleler kurup kafalarını karıştırmayın 🙂 . Biraz Rusça biliyorsanız hayat sizin için çok kolay.

Para Birimi , Bütçe

Ukrayna İNANILMAZ ucuz. Bir şeyler alırken veya yemek yerken çıldırıyorsunuz. O kadarını söyleyebilirim. 6 gün boyunca konaklama dahil çılgınlar gibi yemek yiyerek sadece 100 dolar harcadım.. Paranızı dolara çevirerek orda grivnaya çevirtebilirsiniz. Kharkov havaalanındaki dövizci komisyon almıyor ve kurlar şehir içindekilerle birebir aynı.  

Büfede Sandiviç : 20 UAH (2-3 TL)

Restaurantta alkollü yemek : 100-150 UAH( 15-20 TL)

Cafe’de tatlı +soft drink, milkshake : 50-60 UAH ( 7-8 TL)

Kahvecilerde Latte : 20-30 UAH ( 2-3 TL)

Markette Bira: 14-15 UAH (2 TL)

Restaurantta bira: 30 UAH ( 3-4 TL)

Toplu Taşıma : 3-6 UAH (0.40- 0.80 TL)

Taksiyle 10 km : 70 UAH (10TL)

İnternet 

Bütün yazılar kiril alfabesi, kimsenin de ingilizce bilmediği düşünülürse Ukrayna’da internetiniz olması gerçekten hayat kurtarıyor. Google Translate’in fotoğraf kısmını ne kadar çok kullandığımı anlatamam.. Türkiye hattınızda internetinizi açtırıp gitmenize hiç gerek yok. Çünkü Ukrayna’nın Turkcell’i aynı logoyla bu kez “Lifecell” adında. içerisinde 20 gb internet, 100 dk konuşma olan bir hatta 50 UAH (6.5 TL) verdik… Lifecell bayiileri her yerde bulunuyor.

Ülkeye Giriş, Yeni Kimlikler

Kimliklerin çipleri 2019 yılına kadar aktif olmayacağı için kimliğinizi elinize ulaştığı gibi kullanıyorsunuz.

Bordo pasaportluysanız veya kimlikle ülkeye giriş yapacaksanız, check-in yaptıktan sonra ve çıkış yapmadan önce havaalanlarındaki ukrayna/gürcistan polis kontrolüne gidip kimlik/pasaport kontrolünü yaptırmanız gerekiyor. 

Ufak bir dipnot, yurtdışına kimlikle çıkarsanız harç pulu almanıza gerek yok, yani 15 TL kardasınız. 

Ukrayna’da polis kontrolüne gelecek olursak, eğer kimlikle geldiyseniz ufak bir form dolduruyorsunuz onu da polise veriyorsunuz. Pasaportla geldiyseniz bu forma ihtiyacınız yok, her yerde sorulan sorular dışında da polis bir şey sormuyor. Yani şimdiye kadar duyduğum sorgu odasına kapatmalar, rüşvet istemeler Kharkov havalaanı için şehir efsanesi. Neden geldiniz, kaç gün kalacaksınız gibi sorulardan sonra geçmenize izin veriyorlar. Eğer kimlikle geldiyseniz otel rezarvasyonunuzun ve dönüş biletinizin çıktısının yanınızda olmasına özen gösterin. 



4,397 thoughts on “Kharkov, Ukrayna Gezi Notları”